Geplaatst op:


Volle ziekenhuizen, lege restaurants. De Rotterdamse regio, één van ‘s lands grootste coronabrandhaarden, is het lachen onderhand vergaan. Maar dat hóeft niet, betogen specialisten. ,,Blijf niet hangen in de ellende, probeer óók de voordelen van deze tijd te zien.”

Al weken krijgt de stad alarmerende cijfers te verstouwen. Zo lopen de besmettingen razendsnel op en is het virus inmiddels nergens dodelijker dan in Rotterdam. Dat geselt de lokale economie: afgestudeerden vinden geen baan, kroegen vallen om en iconen ontslaan hun personeel. Ondertussen liggen sociale levens stil en blijft de Kuip leeg.

Somberheid

De Rotterdamse regio lijkt niet meer te kunnen lachen. Toch kan positiviteit ook in deze tijd een plek opeisen, zeggen specialisten. Sterker nog: het is van belang om juist níet bij de pakken neer te zitten. Want somberheid leidt tot psychische klachten, hetgeen weer lichamelijke malaise tot gevolg kan hebben, vertelt psycholoog Iris Verschoor van het Rotterdamse Avant sanare. ,,Bovendien leidt het tot nóg meer huiselijk geweld, echtscheidingen en kinderen zonder veilige omgeving.”

Ze heeft zes tips. Allereerst: routine houden, óók na het verliezen van een baan. Het biedt houvast en is ‘fijn voor het hoofd’. Verder is rust van belang. ,,Niet alleen slapen, maar ook rust van informatie. Check niet continu het nieuws en begin niet elk gesprek over corona.”

Verder wijst ze op het belang van gezonde voeding, frisse lucht en beweging. Ook ‘een vorm van plezier’ moet blijven bestaan. ,,Het gaat niet om keihard lachen, maar het voelen van plezier. Dat kan ook breien zijn.”

Een tip voor de lange termijn: blijf dromen. ,,Als we stoppen met plannen maken, stoppen we ook een beetje met leven. Voorpret is vaak het halve werk. Als we niks plannen voor na corona blijft de wereld somber. Ik zeg niet dat je je trouwlocatie al moet reserveren, dat kan te onzeker zijn. Maar je kan wél je partner ten huwelijk vragen.”

Neuropsycholoog Erik Scherder hamert op één belangrijk advies: blijf in beweging. ,,Ga aan de gang. Elke dag minimaal dertig minuten achter elkaar. Je voelt je fit en dat geeft mentale veerkracht.”

De ene na de andere wetenschappelijke studie toont volgens hem aan dat bewegen ten tijde van de coronacrisis voordelig is. ,,Het is bewezen dat de piekergebieden in je hoofd minder actief worden zodra je in het bos loopt. Dat betekent: minder tobben.”

Hij vermoedt dat een tweede lockdown minder makkelijk te verkroppen zal zijn. ,,In het voorjaar wisten we dat het niet eeuwig zou duren. We kregen einddata. Dat gaf ons een beloningsgevoel. Inmiddels weten we dat die data flexibel zijn en de kans groot is dat een lockdown langer duurt dan in eerste instantie wordt verteld. Dat maakt het lastig. Wat dan níet helpt, is stil blijven zitten. Hoe meer stress, hoe meer je moet kijken naar je fysieke conditie. Het helpt écht. Pak een keertje extra de trap, ga fietsen.”

Psycholoog Marianne van der Slikke, verbonden aan Van der Slikke Psychologen in Spijkenisse, ziet de laatste weken een ‘enorme toename’ van het aantal jongeren dat hulp zoekt. Het zijn bijvoorbeeld net afgestudeerde studenten die hun kansen op een goede baan zien verdampen.

Van der Slikke probeert hen anders naar de materie te laten kijken. ,,Je kan het zo erg maken als je zelf wilt. Het idee is om kritischer te worden op onze eigen blik. Ik stel mijn patiënten vragen. Klopt het wel hoe je denkt? Voel je je goed door zo te denken? Zijn het feiten waaraan je denkt?”

Géén oorlog

Door de coronacrisis met andere situaties te vergelijken, wil Van der Slikke perspectief bieden. ,,Het is géén bomaanslag of oorlog. Als patiënten dat perspectief uiteindelijk hebben, ga ik met ze op zoek naar de positieve kanten van deze periode. Iedereen heeft het over burn-outs: is het nu misschien de tijd om rustiger aan te gaan doen?”

Bron: Algemeen Dagblad, 14 oktober 2020 (door: Eric Oosterom)
Bron afbeelding: Mensen foto gemaakt door prostooleh – nl.freepik.com


Terug naar het overzicht