DIRECT CONTACT? BEL: 030 204 10 00
MENU

Hoe kies je de juiste belangenbehartiger? Vier tips

Scroll

Als slachtoffer van een ongeluk kan je in een letselschadeproces gemakkelijk zelf het initiatief nemen. Bij De Bureaus juichen we dit alleen maar toe! Wij geloven dat een activerende en proactieve aanpak nodig is om een slachtoffer na een ongeluk zo snel als mogelijk weer op de been te krijgen en – belangrijker nog – op de been te houden. We nemen we je mee in het letselschadeproces en geven handige tips voor slachtoffers van letselschade. We beginnen bij het begin: het inschakelen van de juiste belangenbehartiger. We geven je vier tips.

  1. Je hebt altijd recht op gratis juridische hulp

Als slachtoffer van een ongeluk (zoals een verkeersongeluk of een bedrijfsongeval) heb je volgens de Nederlandse wet recht op een vergoeding van alle geleden schade. Dat niet alleen, alle partijen zullen zich gezamenlijk inspannen om jou zo goed en zo duurzaam mogelijk terug te brengen naar jouw leven voor het ongeluk. Dat omvat dus véél meer dan alleen een financiële tegemoetkoming.

Je mag als slachtoffer dan ook verwachten dat betrokken, behulpzame specialisten jou bijstaan en op weg helpen in jouw herstel. Zo kun jij jouw leven weer oppakken.

Aan welke specialisten kun je dan denken?

Vraag hiernaar bij jouw belangenbehartiger. Het inschakelen van juridische hulp bij letselschade is voor een slachtoffer in de meeste gevallen kosteloos. De wetgever wil slachtoffers beschermen tegen een verkeerde afhandeling van de letselschade.

Als slachtoffer weet je nu eenmaal veel minder van letselschade af dan de aansprakelijke verzekeraar. De wetgever ziet juridische hulp daarom als onderdeel van jouw schade.

2. Je hebt altijd zelf de keuze voor een belangenbehartiger

Je mag als slachtoffer zelf kiezen welke belangenbehartiger of advocaat jij inschakelt.

Jouw belangenbehartiger:

  • voert namens jou het contact met de aansprakelijke verzekeraar;
  • schakelt de juiste begeleiding (medisch, arbeidsdeskundig, herstelgericht, rekenkundig) in;
  • denkt proactief mee in jouw herstel;
  • zorgt ervoor dat jouw schade goed wordt onderbouwd.

Doe hier dus goed onderzoek naar! Enkel een mooie website is geen garantie voor betrouwbare hulp. Het beste zoek je een kantoor dat is aangesloten bij een beroepsvereniging zoals het Nationaal Keurmerk Letselschade (NKL) of de Vereniging van Letselschade Advocaten (LSA) of de ASP (Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade). 

3. Laat de belangenbehartiger weten wat jij wil

Heb je een belangenbehartiger gevonden die jij vertrouwt en waar je een goed gevoel bij hebt? Mooi! Dan krijg je vast en zeker goede hulp.

Jouw belangenbehartiger zorgt voor onderbouwing van jouw geleden schade en vraagt jou daarom om informatie aan te leveren. Vraag je je af waarom je bepaalde zaken moet delen? Vraag dat dan. Ben je niet in de eerste plaats geïnteresseerd in de schadevergoeding, maar wil je vooral hulp om je oude leven weer terug te krijgen? Laat dat dan duidelijk weten, het gaat tenslotte om jou! Juist door vragen te blijven stellen, zorg je ervoor dat jouw belangenbehartiger en de aansprakelijke verzekeraar duidelijk in het vizier hebben wat voor jou het allerbelangrijkst is.

Bij De Bureaus pleiten wij voor een persoonlijke, proactieve aanpak. Informeer eens bij jouw belangenbehartiger naar de mogelijkheden die wij bieden.

4. Vraag om een persoonlijk gesprek met de medisch adviseur

Het is goed om te weten dat de verzekeraar de mogelijkheid heeft om medische informatie op te (laten) vragen. Dit gebeurt vaak wanneer je drie maanden na het ongeluk nog niet bent hersteld. Je moet hier altijd eerst schriftelijk toestemming voor geven. Een medisch adviseur beoordeelt de informatie en schrijft een advies.

Als slachtoffer heb je de optie om zelf met de medisch adviseur te spreken of zelfs om je lichamelijk te laten onderzoeken. Informeer bij jouw belangenbehartiger of het kantoor samenwerkt met een medisch adviseur waarbij dit mogelijk is. Bij De Bureaus hebben we een eigen onderzoeksruimte waar je als slachtoffer altijd welkom bent.

Door de activerende aanpak van De Bureaus zijn we onderscheidend in de letselschadebranche. Jij staat als slachtoffer écht centraal. Het goed afhandelen van een letselschadezaak is niet enkel een kwestie van een zak met geld, het gaat om jouw toekomst, jouw gevoel. Jij wilt toch ook zo snel mogelijk weer door met jouw leven?

Tot slot

Zorg dat jouw belangenbehartiger op de hoogte is van alles wat bij jou speelt.

  • Hoe meer initiatief je neemt en hoe actiever je zelf bezig bent met jouw herstel, hoe tevredener je zult zijn over het uiteindelijke resultaat.
  • Zorg dat jouw belangenbehartiger zich bewust is van jouw gevoel en laat hem of haar meedenken in het herstel. Niet enkel ‘van voorschot naar voorschot’ werken. Dit komen we helaas nog te vaak tegen. Onze carrouselintake kan hierbij een uitkomst zijn.

Wil je het belang van een goede belangenbehartiger van onze directeur Francie Peters zelf horen? Kijk dan op YouTube of RTL-Z naar de uitzendingen van Doe Maar Duurzaam met De Bureaus. Hierin vertelt Francie over innovaties binnen de letselschade.

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs • 

Meer blogs • Meer blogs • Meer blogs •