Jou is een ongeval overkomen. Wat nu? De meeste slachtoffers weten wel dat ze dan het beste een belangenbehartiger in kunnen schakelen, maar wie dan? En kun je vervolgens alles overlaten aan die belangenbehartiger, of is het handig om zelf ook nog een vinger aan de pols te houden? Hieronder mijn top 5 tips voor het slachtoffer:

1    Kies altijd voor een belangenbehartiger die is aangesloten bij de Stichting Keurmerk Letselschade of voor een LSA/ASP advocaat
Zo weet je namelijk zeker dat je een goed opgeleide belangenbehartiger treft die werkt volgens het boekje. Ook qua kosten zal die je meteen vertellen waar je aan toe bent. Kom je desondanks in contact met een belangenbehartiger die voorstelt op no cure no pay basis te werken (je betaalt dan geen kosten, maar  staat een gedeelte van het  uit te keren schadebedrag af), ga dan altijd naar een Keurmerk belangenbehartiger of een LSA/ASP advocaat  voor een second opinion. Jij zou niet het eerste slachtoffer zijn dat zichzelf eigenlijk tekort doet door voor een dergelijke  constructie te kiezen.

2   Vraag je belangenbehartiger om een pro-actieve start
Juist in het beginstadium van een letselschade zijn er veel keuzes te maken. Als je het letselschadetraject start op een passieve manier, bijvoorbeeld door alleen medische informatie op te vragen en vervolgens het (wellicht langdurende) herstelproces  af te wachten, gaat mogelijk kostbare tijd verloren. Wees zelf ook duidelijk over wat je nodig hebt, juist in het begin, en verdiep je in de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen. Er zijn vele organisaties en producten die je kunnen helpen om je leven weer zo snel mogelijk op de rit te krijgen. Herstelcoaching, carrouselintake en andere vormen van herstelgerelateerde dienstverlening,; verdiep je in deze mogelijkheden en geef het aan je belangenbehartiger aan als je meerwaarde van dergelijke trajecten verwacht.

3    Wees eerlijk
Eerlijk duurt het langst, ook in letselschadetrajecten. Het achterhouden van (medische) informatie is over het algemeen geen goed idee. In de regel komt die informatie toch wel boven tafel en als dat gebeurt zal dat vaak het wederzijds vertrouwen geen goed doen. Wees ook eerlijk als (herstel)trajecten worden voorgesteld die je niet ziet zitten. Veel slachtoffers denken dat als ze niet aan een dergelijk traject meewerken, dat ze daar dan last van krijgen omdat de wederpartij dan denkt dat ze niet meewerken. Meedoen aan een traject waar je niet in gelooft gaat vrijwel nooit resultaat opleveren en is een verkwisting van tijd en geld.

4   Heb persoonlijk contact met je medisch adviseur
Een belangrijk onderdeel van het proces is het oordeel van de medisch adviseur. De meeste medisch adviseurs adviseren louter op basis van schriftelijke medische documentatie, anderen vinden het belangrijk dat er een gesprek en/of een onderzoek plaatsvindt. Wil jij graag persoonlijk contact met de medisch adviseur? Meld dat dan! Dan kan jouw belangenbehartiger een medisch adviseur benoemen die met jou het gesprek aangaat en die jou persoonlijk onderzoekt.

5   Grote schade? Vraag om een berekening!
Kun je als gevolg van het ongeval niet meer werken of loop je veel inkomsten mis? Dan is het van belang dat je schade goed wordt uitgerekend,  de schade-uitkering zal namelijk jouw gemis aan inkomen moeten gaan vervangen. Als daarbij een foutje wordt gemaakt, krijg jij een probleem. Vraag je belangenbehartiger om een uitdraai van zijn berekening en vraag ook om uitleg. Je kunt je belangenbehartiger ook vragen om een daarin gespecialiseerd rekenbureau in te schakelen om de schade uit te laten rekenen, dan weet je zeker dat de juiste professional er naar heeft gekeken.


Terug naar het overzicht